“Polska to nie jest tylko państwo.
To historia - na przemian radosna i smutna.
Polska to wielka Idea i Naród,
krew męczenników i wieczna niepewność jutra”
Twierdza - “Nasza Tożsamość”
Wprowadzenie
Niniejszy artykuł stanowi przegląd zespołów muzycznych mających coś
wspólnego patriotyzmem i/lub nacjonalizmem. Zdecydowałam się
zaprezentować grupy o różnym zabarwieniu politycznym: od prawicowego
Legionu, przez centrowy Leszek Bubel Band aż po lewicowy Sztorm68. Celem
mojej publikacji jest pokazanie różnorodności polskich formacji
narodowych. Żadna z nich nie głosi treści całkowicie zbieżnych z moim
narodowo-socjaldemokratycznym światopoglądem.
Moje idee to patriotyzm, pozytywny nacjonalizm, solidaryzm słowiański,
eurosceptycyzm, antyglobalizm, umiarkowany antykapitalizm, państwo
opiekuńcze, liberalizm obyczajowy, ateizm, laicyzm, antyklerykalizm i
humanistyczny racjonalizm. Popieram demonstrowanie miłości do Polski i
Polaków, sprzeciwiam się zaś atakowaniu innych Narodów, narzucaniu
rodakom wiary katolickiej, incydentom homofobicznym/transfobicznym oraz
wzywaniu do wprowadzenia skrajnego socjalizmu. Jestem totalnym wrogiem
Unii Europejskiej, ale nie mam nic przeciwko współpracy
słowiańsko-słowiańskiej. Mówię “NIE” autonomii Śląska, a “TAK” zerwaniu
konkordatu.
W Polsce nie ma zespołów łączących postulaty nacjonalistyczne z
socjalliberalnymi, zatem jestem skazana na kapele, z którymi zgadzam się
połowicznie. Nie mówmy jednak o mojej orientacji politycznej. Przejdźmy
do charakterystyk wybranych formacji narodowych. Uwaga! W niniejszym
tekście nie ma nic o Horytnicy i Irydionie, ponieważ opisałam te grupy w
artykułach “Usłyszeć głos patriotów” i “Zespół Irydion. Pokochasz go
czy znienawidzisz?”. Życzę przyjemnej lektury!
Legion
Założony na przełomie 1990 i 1991 roku Legion to zespół rockowy cieszący
się ogromnym szacunkiem w kręgach zachowawczych i narodowo-radykalnych.
Grupa reprezentuje światopogląd patriotyczny, katolicki, konserwatywny,
reakcyjny i monarchistyczny (na te dwie ostatnie idee wskazują utwory
“Pieśń o Starej Europie”, “Wandea” i “Sarmaci”). Tematyka piosenek,
nagrywanych przez formację, obraca się wokół obrony starego porządku
świata i walki ze zjawiskami uznawanymi przez Kościół za niewłaściwe.
Kapela czerpie inspiracje z historii, o czym świadczą nie tylko nagrania
wymienione w nawiasie, ale również antykomunistyczny kawałek “1920”.
Zespołowi zdarza się jednak łączyć przeszłość z teraźniejszością: w
“Krzyżowcach XX Wieku” podmiot liryczny porównuje współczesnych
prawicowców do uczestników wojen krzyżowych. Grupa stworzyła ponadto
hymn na cześć Obozu Narodowo-Radykalnego (“ONR”), utwór nawiązujący do
terceryzmu (“Trzecia Droga”), balladę o celtyckiej krainie umarłych
(“Avalon, Wyspa Mgieł”) i wiele innych perełek. Wokalistą formacji jest
Tomasz J. Kostyła, będący także fotografem, poetą i publicystą. Nazwisko
artysty figuruje na liście członków Komitetu Poparcia Marszu
Niepodległości. Warto wiedzieć, że Kostyła przyczynił się do powstania
“Antologii Polskiej Poezji Tożsamościowej” - książki z wierszami
prawicowymi i patriotycznymi.
Twierdza
Zespół tożsamościowy działający w latach 1999-2003. Według
polskojęzycznej Wikipedii, był on powiązany z narodowo-katolicką
Młodzieżą Wszechpolską. Autor hasła nie uściślił, na czym polegało owo
powiązanie, więc trudno powiedzieć, czy Twierdza była nadworną orkiestrą
Wszechpolaków, czy po prostu formacją sympatyzującą z tym ruchem.
Grupa, podobnie jak Legion, ma na koncie piosenki poświęcone przeszłości
i teraźniejszości.
Utwory dotykające tematyki historycznej to np. “Nieznany Żołnierz” i
“Monte Cassino”. Do kawałków, w których podmiot liryczny skupia się na
współczesności, należą nagrania “Expressis Verbis” (śmiałe,
bezkompromisowe, oskarżycielskie) i “Świadectwo” (piętnujące m.in.
emigrację). Dosyć kontrowersyjnym dziełem Twierdzy jest “Iberyjski
Wojownik” wyrażający podziw dla generała Franco. We wspomnianym utworze
pojawia się sformułowanie “generał Franco niesie zdrajcom śmierć”.
Bastion
Kapela spod znaku drapieżnego i hałaśliwego rocka. Jak podaje oficjalna
strona grupy, Bastion powstał w roku 2000 i początkowo posługiwał się
nazwą Pussydriver. Formacja nie wydała jeszcze indywidualnego CD, ale
zaznaczyła swoją obecność na składance “Twardzi Jak Stal. Muzyczny Hołd
Dla Narodowych Sił Zbrojnych” (umieszczono tam utwór pt. “Tożsamość”).
Opublikowała też “Alteri Vivas Oportet, Si Vis Tibi Vivre” - coś, co na
witrynie internetowej zostało określone jako “archiwalny materiał
dostępny na winylu”. Bastion, pomimo skromnego (aczkolwiek
obiecującego!) dorobku, koncertował w wielu polskich miastach. Dla
swoich fanów przygotował specjalne koszulki, które można zamówić za
pośrednictwem Sieci.
Forteca
Zespół grający dwa rodzaje piosenek. Tym pierwszym są utwory z
oryginalnymi tekstami, a tym drugim - kawałki wykorzystujące twórczość
znanych polskich poetów. Członkowie Fortecy ilustrują dźwiękami wiersze
Tadeusza Gajcego, Władysława Broniewskiego, Krzysztofa Kamila
Baczyńskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i innych autorów.
Można zatem powiedzieć, że znaczna część ich nagrań to poezja śpiewana.
Bardzo udane są interpretacje “Pieśni o Żołnierzach z Westerplatte” i
“Elegii o… (Chłopcu Polskim)”. Co do piosenek z tekstami unikalnymi,
wypada wspomnieć o utworze “Forteca”. Padają w nim bowiem słowa
“Forteca, Forteca, ostatni bastion Polski”. Niewykluczone, że jest to
manifest artystyczny tej wyjątkowej formacji.
Zjednoczony Ursynów
Patriotyczny squad hip-hopowy nagrywający utwory na wysokim poziomie.
Grupa wysławia Polskę i Warszawę, porusza tematy znane z ojczystej
historii, podkreśla znaczenie wartości rodzinnych oraz manifestuje swoją
wiarę w Boga. Teksty Zjednoczonego Ursynowa są napisane z ogromną swadą
i zawsze świetnie się rymują. Często występują w nich aluzje literackie
do dzieł polskich i europejskich autorów, a także popularne łacińskie
sentencje. Formacja rapuje jednak nie tylko o polskości i
tradycjonalizmie, ale również o piłce nożnej (kawałek “Czarna eLka” to
panegiryk na cześć Legii Warszawa). Squad doczekał się kilku przyzwoicie
zrealizowanych teledysków. Jednym z nich jest video clip ilustrujący
utwór “Miasto Moje”.
Przy hip-hopowej grupie działa Stowarzyszenie “Zjednoczony Ursynów”,
które - według informacji opublikowanej na stronie internetowej - “ma na
celu propagowanie patriotyzmu wśród Polaków”. Zgodnie z oficjalnym
komunikatem, ugrupowanie zamierza “organizować wykłady historyczne i
warsztaty muzyczne z udziałem profesorów historii i profesjonalnych
muzyków”. Na razie Stowarzyszenie “ZU” realizuje swoją misję poprzez
wydawanie patriotycznych krążków i uczestnictwo w wydarzeniach typu
Marsz Niepodległości. Raperzy ze Zjednoczonego Ursynowa koncertowali
razem z antykomunistycznym bardem Andrzejem Kołakowskim. Nagrali też
piosenkę z gościnnym udziałem Kotziego.
Leszek Bubel Band
Formacja utworzona przez Leszka Bubla: byłego posła, prezesa Polskiej
Partii Narodowej, redaktora naczelnego tygodnika “Tylko Polska”.
Początkowo zespół koncentrował się na komponowaniu satyrycznych kawałków
disco-polowych i popowych, później jednak zaczął tworzyć utwory
poważniejsze i ambitniejsze. Najbardziej znanym nagraniem LBB jest
“Longinus Zerwimycka” - prześmiewcza piosenka, która zbulwersowała
środowiska ceniące poprawność polityczną. Grupa słynie z ogromnej
aktywności i zamiłowania do muzycznych eksperymentów. W latach 2008-2010
udało jej się wydać aż sześć zróżnicowanych płyt (“Longinus
Zerwimycka”, “Elyty”, “Biało-Czerwona Krew. W Hołdzie Narodowym Siłom
Zbrojnym”, “Żołnierze Wyklęci”, “Rycerze Idei. Panie Romanie, Wielkiej
Polski Hetmanie”, “Życie i Śmierć dla Narodu”).
Utwory formacji Leszek Bubel Band poruszają najrozmaitsze tematy:
wyśmiewają osoby publiczne i konkurencyjne partie (“Rebe Muchomorek”,
“Bolek Wałęsa”, “Epitafium Dla LPR“), krytykują popkulturę i
konsumpcyjny styl życia (“Masakra”, “Doda Elektroda“, “Roślinki“),
upamiętniają żołnierzy Narodowych Sił Zbrojnych (“Modlitwa NSZ”, “Pieśń
Partyzancka NSZ”, “Szczerbiec NSZ“), chwalą Romana Dmowskiego (“Panie
Romanie, Wielkiej Polski Hetmanie”), wyrażają poparcie dla
polsko-węgierskiej przyjaźni (“Polak-Węgier Dwa Bratanki”), oddają hołd
ks. Jerzemu Popiełuszce (“Kazanie Ks. Jerzego”). Nie da się wymienić
wszystkich zjawisk i problemów komentowanych przez LBB. Najbardziej
monumentalnym dziełem grupy jest trwająca ponad 13 minut kompozycja
“Elity”. Zarejestrowano ją na płycie “Rycerze Idei. Panie Romanie,
Wielkiej Polski Hetmanie”.
Klasa Pracująca
Projekt muzyczny, za który odpowiada Adam, twórca licznych przedsięwzięć
tego typu. Ten jednoosobowy zespół ma charakter narodowo-robotniczy:
patriotyczny, a zarazem antykapitalistyczny. Solista śpiewa o biedzie,
niepewności jutra, dysproporcjach społecznych, niegodnym traktowaniu
pracowników i bezrobociu obejmującym nawet przedstawicieli inteligencji.
Krytykuje obecny porządek polityczny, który - według niego - jest
atrapą demokracji i przyczyną cierpienia milionów ludzi. Apeluje o
osądzanie III RP na równi z Polską Rzeczpospolitą Ludową. Często
manifestuje swój patriotyzm i panslawizm, np. poprzez wspominanie o
ojczystych symbolach i słowiańskiej dumie. Wydawcą Klasy Pracującej jest
należące do Adama miniwydawnictwo Gniew Ludzi Pracy.
Pod względem brzmieniowym, Klasa Pracująca stanowi dosyć spokojne Oi!
(podgatunek punk rocka). Jeśli chodzi o teksty, to można pogratulować
Adamowi celnych uwag typu “Nasi rodzice myśleli, że po upadku komunizmu
coś tu zmieni się. No i faktycznie zmienił się kraj. Teraz mamy biedę
razy dwa” albo “Teraz mamy demokrację, możesz mówić to, co chcesz.
Możesz sobie krzyczeć do woli, nikt nie będzie słuchał cię”. Piosenka
“Kolorowy Świat” ma taką samą melodię jak “Maszyna” Reaktora37. “Muzyka
Biedoty“ sprawia zaś wrażenie coveru R37. Pytanie: czy Reaktor37 to
jedno z wielu artystycznych przedsięwzięć Adama? Głos mężczyzny z R37
brzmi podobnie do głosu naszego znajomego patrioty-socjalisty. Poza tym,
Reaktor37 - zupełnie jak Klasa Pracująca - krzewi idee narodowe,
panslawistyczne, proletariackie i antykapitalistyczne.
Robotniczy Front
Inny projekt Adama związany z miniwydawnictwem Gniew Ludzi Pracy.
Najciekawszym utworem, promowanym pod szyldem RF, jest „Bydło”, w którym
szokujący tekst miesza się z niesamowitymi, syntetycznymi dźwiękami.
Kawałek nawiązuje do motywu kapitalisty-tyrana, ale znajdziemy w nim
również fragmenty dotyczące życia politycznego („Każda partia wizję już
ma, jak rozbudować ten piękny kraj. Zapytaj więc, jaki mają program.
Odpowiedź będzie zaskakująco prosta. Dowiesz się sporo o Bogu i etyce,
co dobre, a co złe, lecz nic o polityce”). Niezłe jest także nagranie
„Antykapitalizm” zawierające ponury podkład muzyczny i rytmiczną
melorecytację. Usłyszymy w nim m.in. słowa „Dzięki wam Orzeł jest w
koronie. Co z tego, że biedny? Jego kraj tonie”. Bardzo mroczną,
klimatyczną, niepokojącą kompozycją jest „Groźba”. Niestety, posiada ona
agresywny tekst, który nie wszystkim musi się podobać.
Sztorm68
Prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalny zespół narodowo-robotniczy. Rok
założenia: 1991. Miejsce założenia: Skoczów. Kapela zajmuje się
opiewaniem proletariuszy, krytykowaniem polityki Stanów Zjednoczonych,
potępianiem ideologii syjonistycznej, wybielaniem postaci Saddama
Husajna i tego typu sprawami. Narodowcy oceniają ją bardzo różnie,
przede wszystkim dlatego, że ma ona na sumieniu piosenkę “Dziękujemy”.
Utwór ten gloryfikuje stan wojenny, kieruje ciepłe słowa pod adresem
jego organizatorów oraz wyszydza prześladowanych opozycjonistów. Co
gorsza, w omawianym kawałku ofiary grudnia 1981 roku są obrzucane
antysemickimi wyzwiskami. Niektórzy Internauci (użytkownicy serwisu
YouTube) przyrównują stworzenie tej piosenki do zdrady narodowej. Stan
wojenny to temat bardzo kontrowersyjny, zupełnie jak powstanie
warszawskie. Trzeba jednak przyznać, że kompozycja “Dziękujemy” jest
niesmaczna i zasługuje na naganę.
Zakończenie
Zespoły, które scharakteryzowałam w niniejszym artykule, to tylko
przykłady polskich formacji narodowych. Oprócz nich, istnieją również
inne grupy, zarówno prawicowe, jak i lewicowe. Ich odkrycie i opisanie
zostawiam jednak Czytelnikom. Pozdrawiam i dziękuję za lekturę mojego
tekstu. Mam nadzieję, że przynajmniej częściowo poszerzył on wiedzę
Odbiorców.
Natalia Julia Nowak,
8-11 sierpnia 2012 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz