czwartek, 26 sierpnia 2010

"Dzieci Demokracji" - ostra, złośliwa satyra

OD AUTORKI:

Niniejsza piosenka, ułożona do melodii “Hey Boy (Get Your Ass Up)” młodzieżowego zespołu Blog 27, nie należy do moich najnowszych dzieł. Ułożyłam ją już rok temu, kiedy to zbliżały się wybory do Parlamentu Europejskiego. Początkowo chciałam opublikować ten utwór jeszcze przed rzeczonymi wyborami, jednak później porzuciłam ten pomysł i… zapomniałam o własnym “dziele” na kilkanaście miesięcy. Dopiero teraz przypomniałam sobie, że posiadam w swojej “szufladzie” nieopublikowany tekst piosenki, toteż postanowiłam go zaprezentować szerokiemu gronu odbiorców.

Utwór “Dzieci Demokracji” ma charakter czysto satyryczny: jego celem jest zdemaskowanie wad demokracji za pomocą ostrej, chwilami wręcz złośliwej ironii. Osobą mówiącą w tekście jest młody, anonimowy obywatel państwa demokratycznego, który - z racji posiadania poglądów zgodnych ze zdaniem większości - uważa się za jednego z władców swojego kraju oraz okazuje pogardę przedstawicielowi politycznej mniejszości. Bo, jak słusznie zauważyła pewna osoba publiczna, niesprawiedliwość demokracji polega na uwzględnianiu wyłącznie opinii większości. Oznacza to, że jeśli pytamy o zdanie pięciu głupców i jednego geniusza, to ważniejsza okazuje się wola tych pierwszych (geniusz najzwyczajniej w świecie zostaje przegłosowany). Czy to jest dobre, uczciwe, bezpieczne? Oczywiście, że nie! Dlatego należy ostro się sprzeciwiać systemowi demokratycznemu! Wymówki w stylu Winstona Churchilla (“Demokracja jest najgorszą formą rządów, ale do tej pory nie wymyślono lepszej”) są bezwartościowe i pozbawione sensu.

Pozdrawiam serdecznie!


Natalia Julia Nowak (En-Dżej-En)


P.S. Jak już wspomniałam, prześmiewcza piosenka “Dzieci Demokracji” została ułożona do melodii “Hey Boy (Get Your Ass Up)” formacji Blog 27. Jeśli ktoś nie zna oryginalnego “kawałka”, to powinien się z nim jak najszybciej zapoznać.




Chcę Ci powiedzieć, że Większość ma rację.
Wszędzie - i nie tylko - gdzie masz demokrację.
Dziś Dzieci Demo urządzą DEMOlkę.
Cóż znaczy matka, gdy dzieci jest dziesięć?!
Chyba nic…

Jestem
Dzieckiem Demo,
Jestem
Dzieckiem Neo.
Tutaj
Rządzi Większość dziś,
A Większość
To właśnie my!
Jestem
Dzieckiem Demo,
Jestem
Dzieckiem Neo.
Tutaj
Rządzi Większość dziś,
A Większość
To właśnie my!

Czy to po szkole, czy po imprezie -
- Czytamy “Bravo”, a potem głosujemy.
Nie jesteśmy mądre, za to jest nas więcej.
Naprawdę, Dzieci Demo jest tu dużo więcej!
Aleee kwaaas…

Jestem
Dzieckiem Demo,
Jestem
Dzieckiem Neo.
Tutaj
Rządzi Większość dziś,
A Większość
To właśnie my!
Jestem
Dzieckiem Demo,
Jestem
Dzieckiem Neo.
Tutaj
Rządzi Większość dziś,
A Większość
To właśnie my!

Brutalne życie to nie są pieszczoty.
Jesteśmy Większością, a Ty jesteś zupełnie sam!
Żadne elity nie… nie podskoczą dziś nam!
Tutaj liczy się Większość! To jest demokracja!

Bum czika bum czika bum bum bum bum!
Czika bum czika bum czika bum bum bum bum!

Jestem
Dzieckiem Demo,
Jestem
Dzieckiem Neo.
Tutaj
Rządzi Większość dziś,
A Większość
To właśnie my!
Jestem
Dzieckiem Demo,
Jestem
Dzieckiem Neo.
Tutaj
Rządzi Większość dziś,
A Większość
To właśnie my!

Tak szczerze mówiąc, nie obchodzą nas idee.
Mamy je wszystkie w pupie i Ty dobrze o tym wiesz.
Dobre jest tylko to, co przyjemność sprawia.
Liczy się wygoda… goda…
Wygoda!!!

Wygo wygo wy go go go go go da!
Cziki da cziki da cziki da da da da da!

Ty… faszysto!*

Jestem
Dzieckiem Demo,
Jestem
Dzieckiem Neo.
Tutaj
Rządzi Większość dziś,
A Większość
To właśnie my!
Jestem
Dzieckiem Demo,
Jestem
Dzieckiem Neo.
Tutaj
Rządzi Większość dziś,
A Większość
To właśnie my!

D.E.M.O. - uuaaa!
Z większością jeszcze nikt nie wygrał!
D.E.M.O. - uuaaa!
Z większością jeszcze nikt nie wygrał!
D.E.M.O. - uuaaa!
Z większością jeszcze nikt nie wygrał!
D.E.M.O. - uuaaa!
Z większością jeszcze nikt nie wygrał!






______________________________
* Uwaga! Zamiast “faszysto” równie dobrze może być “komuchu”, “naziolu”, “despoto”, “idioto”, “debilu”, “kretynie”, “wariacie” etc. Właściwie, można tutaj wstawić dowolne wyzwisko liczące sobie trzy sylaby.

Brak komentarzy: